Advies Bedrijfsopvolging Nieuws

2020 is hét jaar om uw onderneming te verkopen

De overnamemarkt zit al jaren in de lift en dat is niet gek met het gunstige economische klimaat. Maar, zoals altijd komt er vroeg of laat een einde aan de hoogconjunctuur. Wanneer dat gaat gebeuren is onbekend, maar wat we wel weten is dat het huidige economische klimaat wel erg gunstig is. Dus, wij roepen 2020 uit tot hét jaar om uw onderneming te verkopen. Waarom? Dat leest u hieronder.

De waarderingscijfers zijn stabiel

Wanneer we alle bedrijfsovernames in beschouwing nemen, krijgen we per jaar een gemiddeld waarderingscijfers. Dit cijfer laat zien welke multipliers investeerders willen betalen bij het overnemen van een bedrijf. De Brookz Overname Barometer laat zien dat er al sinds de 2e helft van 2017 gemiddeld 4,95 keer de winst wordt betaald voor een onderneming. Dit bedrag op zich zegt nog niets, dat het al bijna 2 jaar onveranderd is, des te meer. Het betekent dat de vraag naar onderneming stabiel blijft. Wilt u weten wat uw bedrijf ongeveer waard is? Doe dan hier de gratis waardebepaling.

Lenen blijft goedkoop

Investeerders, ondernemers en andere kopers kunnen momenteel heel voordelig aan geld komen. Het rentepercentage blijft historisch laag. Dat betekent enerzijds dat het voor mensen met geld onzinnig is om het geld op de bank te houden. Er zijn andere manieren om meer rendement te behalen, zoals het investeren in een onderneming. Mochten de toekomstige kopers geen geld op de bank hebben staan, dan is het nu ook nog steeds buitengewoon interessant om geld te lenen. Ook hier is de rente nog steeds historisch laag.

Een bedrijf verkopen kost tijd

Als u uw onderneming wilt verkopen, is dat niet van de ene op de andere dag geregeld. Hier gaan vaak enkele maanden overheen. Dus ook al wilt u nú nog niet direct verkopen, kunt u zich wel af gaan vragen of u misschien al de nodige voorbereidingen moet gaan treffen. Om een beeld te geven van wat er allemaal komt kijken bij een verkoopproces, kunt u hier het volledige stappenplan bekijken.

Onderzoeken of dit de juiste tijd voor u is?

Wilt u eens sparren met een professional om te onderzoeken of het nu de juiste tijd voor u is om het overnameproces te starten? Dat kan! Neem dan contact met ons op om een vrijblijvende kennismaking in te plannen. Dat kan door te bellen naar: 020 – 520 65 56 of door het contactformulier in te vullen.