Bedrijfsopvolging
Advies Bedrijfsopvolging

3 tips voor succesvolle bedrijfsopvolging

Het is geen geheim dat veel bedrijfsovernames mislukken. Afhankelijk van welk onderzoek er geraadpleegd wordt, lopen de cijfers uiteen van 70% tot 85% van de overnames die mislukken. Als u als ondernemer de opvolging van uw bedrijf regelt, wilt u uiteraard bij de 15% tot 30% horen waarbij de overname wel succesvol is. Met onderstaande 3 tips geven we u vast een zet in de goede richting.

Tip 1: Begin op tijd

Bedrijfsopvolging is niet iets waar u als ondernemer dagelijks mee bezig bent. Maar, vroeg of laat krijgt iedere ondernemer er mee te maken. Gemiddeld duurt een overnameproces 3-5 jaar. Onder druk wordt alles vloeibaar en kan dit sneller, maar dat gaat in de regel ten koste van het resultaat. Voor optimaal resultaat adviseren wij ondernemers daarom om ruim op tijd te beginnen. Om meer inzicht te krijgen in de stappen en de tijdslijn van het regelen van de bedrijfsopvolging kunt u met vrijwel iedere overnameadviseur een vrijblijvend gesprek voeren.  Laat u dus op tijd informeren zodat u de nodige voorbereidingen kunt treffen.

Tip 2: Zorg dat de onderneming onafhankelijk is van de ondernemer

Bedrijfsopvolging gaat in eerste instantie om het borgen van de continuïteit van de onderneming; u zorgt ervoor dat de onderneming bestaansrecht blijft houden. Ook nadat u het stokje heeft overgedragen. Afhankelijk van de constructie zal u vroeg of laat niet meer aan het roer staan van de onderneming en daar moet de onderneming zelf eigenlijk niets van merken. Daarom is het ontzettend belangrijk om te zorgen dat de onderneming niet afhankelijk is van u als ondernemer. Zo zorgt u enerzijds dat de continuïteitrisico’s beperkt blijven en anderzijds dat de onderneming aantrekkelijk wordt voor externe investeerders.

Tip 3: Zorg dat emotie en ratio gescheiden blijven

Veel ondernemers vergelijken het verkopen van de onderneming met een kind dat uit gaat, een emotionele gebeurtenis. Het grote verschil is echter dat het verkopen van de onderneming in de basis een zakelijke transactie is. En als ondernemer weet u als geen ander dat emoties in de regel een zakelijke transacties geen goed doen. Uit ervaring weten we dat dit voor veel ondernemers erg moeilijk is als het gaat om de verkoop van de onderneming. Juist om deze reden wordt vaak een overnameadviseur ingezet. Hij kan zorgen dat de overname vanuit een zakelijk perspectief bekeken en afgehandeld wordt.