Bedrijfsopvolging

Bedrijfsopvolging is niet iets voor morgen

Als ondernemer bent u fulltime bezig met het vandaag en nu van de onderneming. Natuurlijk, heeft u ook een visie op morgen en overmorgen. Maar, deze visie beperkt zich volledig tot de onderneming. Waar gaat de onderneming heen? Waar ziet u nog kansen als ondernemer? En hoe gaat u deze benutten? Typische vragen waar iedere ondernemer druk mee is, daar bent u tenslotte ondernemer voor. Maar de vraag hoe u gaat zorgen hoe de onderneming er straks zonder u uitziet, die wordt door veel ondernemers voor zich uit geschoven. En dat is risicovol en bovenal onnodig.

Blijf in controle over uw onderneming

U bent een typische ondernemer; opportunistisch, eigenwijs, gepassioneerd, trots en u vertrouwt blind op het ‘onderbuikgevoel’. U heeft uw onderneming opgebouwd met lef en vanuit het geloof dat als u zelf de regie neemt, u het beter kunt dan anderen. Maar, door het regelen van de bedrijfsopvolging voor u uit te schuiven, geeft u stukje bij beetje de regie over uw onderneming uit handen. Vroeg of laat gaat u in een situatie terechtkomen waarbij de opvolging geen vrije keuze meer is. En zoals bij alles; zodra dit proces onder tijdsdruk komt moet u ergens concessies doen om het succesvol af te ronden. Door de bedrijfsopvolging vooraf te regelen, zorgt u dat u volledige controle blijft houden en dat de opvolging helemaal volgens uw wensen ingeregeld wordt.

Ga weer echt ondernemen

U geniet waarschijnlijk van uw leven als ondernemer. U bepaalt zelf de richting van uw onderneming en u kunt al uw opportunistische ideeën uitvoeren en iedere kans die u ziet benutten. Dat is wat de buitenwereld u ziet doen. Maar zodra er zware beslissingen genomen moeten worden staat u er vaak alleen voor. Om nog maar te zwijgen over die vervelende instanties die iets van u willen: Arbo, Belastingdienst, KvK, Accountants, Fiscalisten. Een hoop ballast die u allemaal belemmeren om te kunnen doen waar u van houdt; ondernemen.

Op de werkvloer zien de werknemers u als de baas. Maar dat brengt ook weer taken met zich mee; personeelszaken, ziekteverzuim, aansturing. En voor u het weet bent u van een vrije, opportunistische ondernemer getransformeerd naar een brandjes-blussende-manager.

Door de bedrijfsopvolging te regelen en misschien al in gang te zetten, zorgt u dat u weer echt kunt gaan ondernemen. Afhankelijk van de gekozen constructie kunt gewoon aanblijven in de onderneming, waarbij de investeerder zorgt van de operationele gang van zaken. U kunt zich dan focussen op hetgeen u energie van krijgt: écht ondernemen.

Kortom, het vooruitschuiven van de bedrijfsopvolging is niet alleen risicovol, het is ook nog eens onnodig. Door de opvolging nu alvast te regelen, creëert u rust en ruimte voor uzelf. De rust en ruimte om te doen waar u echt goed in bent: ondernemen. Of om rustig af te bouwen, net wat u wilt.

Aanbevolen Artikelen

[imagebox title=”Waardebepaling Bedrijf” image=”510″ link=”/voorbereiden-op-verkoop/”][/imagebox]

[imagebox title=”Informatiememorandum Opstellen” image=”512″ link=”/voorbereiden-op-verkoop/”][/imagebox]

[imagebox title=”Zoekprofiel opstellen” image=”515″ link=”/zoekfase/”][/imagebox]