Advies Bedrijfsopvolging Waardebepaling

Waarom is een accurate waardebepaling van uw bedrijf zo belangrijk?

Net als iedere andere ondernemer zult u in uw hoofd ook wel een inschatting gemaakt hebben van de ondernemingswaarde van uw onderneming. Afhankelijk van de gekozen methode heeft u hiermee een hele ruime inschatting gemaakt van wat uw onderneming opbrengt bij een eventuele verkoop. Maar voordat u het verkoopproces in gang zet, is zeker om al een accurate waardebepaling te doen. Hieronder leggen we uit waarom.

De waarde van het bedrijf is de basis van het pensioen

Voor veel ondernemers is de bedrijfsoverdracht de start van het pensioen. Omdat zij een groot deel van hun leven als ondernemer hebben doorgebracht zijn ze dus ook verantwoordelijk voor hun eigen pensioen. In de regel gebruiken veel ondernemers de aandeelhouderswaarde die ze ontvangen daarom als pensioen. Het is dus voor ondernemers ontzettend belangrijk om te weten hoeveel het bedrijf waard is, zodat ze weten wat ze aan pensioen overhouden op het moment dat ze de bedrijfsopvolging regelen.

Beïnvloed de waarde zolang het nog kan

Een andere belangrijke reden om nu alvast een accurate waardebepaling te doen is omdat u nu de waarde van de onderneming nog kunt beïnvloeden. Veel ondernemers wachten met een waardebepaling totdat ze willen gaan verkopen. Het nadeel daarvan is dat de waarde dan ook direct definitief is. De ondernemingswaarde is afhankelijk van een groot aantal factoren, waarvan u de meeste positief kunt beïnvloeden, als u maar op tijd bent. Wanneer u ruim van tevoren weet wat de huidige waarde is kunt u werken aan het behalen van een gewenste waarde wanneer de tijd van verkoop is gekomen. Wilt u meer weten over welke factoren invloed hebben op de waarde van de onderneming? Hier kunt u ze allemaal rustig nalezen.

Laat u begeleiden bij het bepalen van de waarde

Het bepalen van de waarde van uw bedrijf is geen exacte wetenschap. De waarde is afhankelijk van een groot aantal factoren. En dan nog is de definitieve waarde niet te berekenen, deze wordt namelijk bepaald door de markt. Uw onderneming is zoveel waard als de markt ervoor wil betalen. Daar heeft u de kennis en ervaring nodig van overnameadviseurs die de markt kennen. Laat u daarom altijd helpen door een ervaren overnameadviseur. Wilt u eens met ons sparren over de waarde van uw onderneming? Neem dan contact met ons op via: 020 – 520 65 56 of maak een vrijblijvende afspraak.