De eerste fase in het verkopen van een onderneming is de voorbereidingsfase. Zoals de naam al zegt, worden hierin de voorbereidingen getroffen om de verkoop en de daaropvolgende overdracht zo succesvol mogelijk te maken. In de praktijk merken we vaak dat ondernemers deze fase weleens onderschatten, voornamelijk door de misvatting dat een goedlopende onderneming hetzelfde is als een verkoopklare onderneming. Dat is niet altijd het geval en daarom is de voorbereidende fase zo ontzettend belangrijk. De fase bestaat uit 3 stappen die we hieronder uiteenzetten.
Begin bij het verkoopklaar maken van de onderneming
Om het optimale resultaat te halen bij de verkoop van de onderneming is het belangrijk dat deze volledig verkoopklaar is. Een verkoopklare onderneming is bijvoorbeeld:
- Onafhankelijk van de ondernemer;
- Toekomstbestendig;
- En boekhoudkundig helemaal op orde.
Het verkoopklaar maken van de onderneming is de eerste stap tijdens het voorbereiden op de verkoop. Meer weten over deze ontzettend belangrijke stap? Hier gaan we uitgebreid in op het verkoopklaar maken.
Een goed informatiememorandum uitwerken
Het informatiememorandum wordt gebruikt om het bedrijf te presenteren aan potentiële kopers. Het is hierbij van groot belang om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven van de onderneming, maar zonder informatie te geven die de onderneming herkenbaar maken. U wilt als ondernemer namelijk dat de onderneming niet te herkennen is aan de hand van het informatiememorandum. Een aantrekkelijk informatiememorandum opstellen is dus echt een vak apart te noemen. Onderdelen die noodzakelijk zijn om op te nemen in het memorandum zijn bijvoorbeeld:
- Diensten en producten van het bedrijf;
- Opgebouwde activa en klantenbestand;
- Financiële kerngetallen;
- Marktpositie;
- Organisatiestructuur;
- Historie.
Wij helpen ondernemers regelmatig bij het opstellen van een informatiememorandum. Want, het informatiememorandum moet namelijk niet alleen correct zijn maar ook de interesse van eventuele kopers wekken. Dat is een kunst die alleen overnameadviseurs met jarenlange ervaring in de vingers hebben. Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen bij het opstellen van het informatiememorandum? Bel ons dan op 020 – 520 65 56.
Waarde bepalen van de onderneming
Het bepalen van de waarde van de onderneming is de 3e stap in deze eerste fase. In de praktijk zien wij echter vaak dat dit voor veel ondernemers juist de allereerste stap is. Dit betekent dat de waarde van de onderneming bepaald wordt, voordat deze helemaal verkoopklaar is. Het gevolg is dat de waarde lager is dan wanneer de onderneming eerst verkoopklaar wordt gemaakt.
De waarde van een bedrijf zijn van veel verschillende factoren afhankelijk. De belangrijkste is echter een externe factor: de markt. De markt bepaalt uiteindelijk hoeveel er écht betaald wordt voor de onderneming.
Bij het bepalen van de waarde van een bedrijf kunnen verschillende methoden gebruikt worden. In de praktijk wordt hiervoor vaak de Discounted Cash Flow Methode (DCF) gebruikt. Tijdens het begeleiden van een bedrijfsovername verzorgen wij de bedrijfswaardering. Deze waardering wordt verwerkt in een waarderingsrapport en wordt gedurende het hele verkooptraject gebruikt bij onderhandelingen met potentiële kopers.