Verkoopklaar maken van de onderneming

Uw bedrijf verkopen in 5 stappen

Download de gratis whitepaper

Inclusief 10 tips van de praktijkexperts

Als ondernemer heeft u veelal één primaire focus: de onderneming optimaal laten renderen, op menselijk, financieel en operationeel vlak. Maar, een goedlopende onderneming is niet per definitie verkoopklaar. Daar komen zaken bij kijken waar een ondernemer zich niet altijd bewust van is en belangrijker nog; het verkoopklaar maken van de onderneming kost tijd en focus. Deze tijd en focus betaalt zich uiteindelijk uit in een soepeler verkoopproces en een hogere opbrengst.

Verkoopklaar maken begint bij een strategisch plan

De afgelopen jaren heeft u als ondernemer veel energie, geld en tijd geïnvesteerd in het opbouwen van het bedrijf. Bij een bedrijfsovername is het zaak om deze investeringen weer terug te zien in de verkoopwaarde. We zien echter in de praktijk dat ondernemers hier vaak moeite mee hebben en voornamelijk doordat de bedrijfsovername niet gefundeerd is op een stevige strategie.

Het opstellen van de verkoopstrategie heeft als doel om de onderneming op het meest geschikte moment, onder de beste mogelijke voorwaarden, voor de optimale prijs aan de de meest geschikte koper over te dragen. Het gelijktijdig focussen op alle 4 de onderdelen is veelal een uitdaging voor ondernemers. Het gevolg hiervan is dat er een primaire focus op de verkoopprijs wordt gelegd, die uiteindelijk lager uitvalt omdat de andere focusgebieden ondergeschikt gemaakt worden.

Wij begeleiden ondernemers bij het opstellen en uitvoeren van een stevige verkoopstrategie. Tijdens de begeleiding zorgen we dat:

• Er concreet inzicht is in kritische succesfactoren en risico’s;
  • De organisatie onafhankelijk gemaakt wordt van de ondernemer;
  • De organisatie gestroomlijnd wordt;
  • Er een gedegen bedrijfs- en marktanalyse gemaakt wordt;
  • De strategische basis voor een succesvolle verkoop en overdracht gelegd wordt.

Meer weten over het verkoopklaar maken van ondernemingen?

Wij vertellen er graag alles over tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Neem daarvoor contact met ons op via: 020 – 520 65 56 of vul het contactformulier in.