Bedrijf overnemen via een MBI

Een bedrijf overnemen via een Management Buy-in is een interessante optie wanneer u als ondernemer aan de slag wilt. U bent namelijk direct verzekerd van inkomsten en van alle voordelen die een bestaande organisatie heeft te bieden. Dus, heeft u al een mooie carrière opgebouwd, maar wilt u nu de stap nemen naar het ondernemerschap? Dan zou een MBI voor u de perfecte constructie kunnen zijn.

De Management Buy-in

Een Management buy-in is een overnametransactie waar een externe opvolger een bestaand bedrijf overneemt. Voor veel toekomstige ondernemers is een MBI vaak interessanter dan zelf een bedrijf beginnen. Bij een MBI nemen zij namelijk een lopend bedrijf over waar producten/diensten, personeel, klanten en leveranciers allemaal al aanwezig zijn. En belangrijker nog, als ondernemer bent u direct verzekerd van een inkomen. Lees hier meer over wat een Management Buy-in precies is en waar u moet letten.

Waarom u voor een Management Buy-in kiest

In 40% van de ongeveer 12.000 jaarlijkse bedrijfsovernames in Nederland, gaat het om een MBI. Het is dus een veelvoorkomende vorm van bedrijfsovername. En, 90% van de bedrijven die via een MBI overgenomen worden bestaan na 5 jaar nog. Als we dit cijfer vergelijken met die van een start-up, waarbij de helft na drie jaar niet meer bestaat, heeft een MBI een relatief laag risico. Het bijkomende voordeel voor u als ondernemer is dat u als ondernemer aan de slag gaat in een onderneming waar de infrastructuur al aanwezig is en waar u verzekerd bent van een inkomen.

Is een Management Buy-in geschikt voor u?

Deze vraag moet u voor een groot deel zelf beantwoorden. Het ondernemerschap is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Als u uw vaste dienstverband inruilt voor het ondernemerschap krijgt u hier veel ruimte en vrijheid voor terug. Maar, u levert ook een hoop zekerheid in.

Daarbij moet u zich afvragen of u over voldoende kennis en ervaring beschikt om een bedrijf te leiden. Kent u bijvoorbeeld de markt, de producten, de techniek én weet u voldoende van het leiden van een MKB bedrijf, de financiën, de verkoop en Marketing om een bedrijf te laten groeien?  U wordt tenslotte de nieuwe statutair verantwoordelijke directeur.

Uiteindelijk dient u natuurlijk ook te beschikken over voldoende middelen om te investeren. In veel gevallen kunt u best op financiers steunen om de transactie te bewerkstelligen. Echter, dit doen zij niet als u zelf geen eigen middelen investeert. De eigen middelen die bij een MBI worden ingebracht liggen gemiddeld tussen de € 150.000,- & € 500.000,-.

Een Management Buy-in via MKB Bedrijfsovername

Wij begeleiden toekomstige MBI’ers naar het overnemen van hun bedrijf. Of u nu al een bedrijf op het oog heeft of nog aan de vooravond staat van het hele overnameproces. Wij begeleiden u door alle nodige stappen om uw ondernemersdroom waar te maken. Wilt u daar meer over weten? Neem dan contact met ons op via: 020 – 520 65 56. Of vul hier uw zoekprofiel in en wij kijken direct of we een interessant bedrijf binnen ons netwerk hebben.