Pre Exit
Bedrijfsopvolging Nieuws Overdracht

Pre-Exit geeft ondernemers rust en vrijheid

Enige tijd geleden schreven we al over het gedeeltelijk verkopen van een bedrijf. Dit in het kader van een aantal bedrijfsovernames die we via het Verenigd Ondernemers Fonds deden. Vlak daarna publiceerde het FD een artikel over de psychologische effecten van de zogenaamde pre-exit. De essentie hiervan delen we ook graag met u.

Groei en financiële zekerheid

In het vorige artikel gingen we uitgebreid in op de groeikansen die en pre-exit met zich meebrengt. Deze kansen liggen natuurlijk ten grondslag aan de psychologische voordelen die ondernemers ondervinden. Hier leest u het hele artikel over de groeikansen en financiële voordelen van een pre-exit.

Vrijheid voor de ondernemer

In het artikel komen 3 ondernemers aan het woord. Zij beamen wat wij dagelijks merken bij ondernemers die een hun bedrijf gedeeltelijk verkopen. Ze ervaren een enorm gevoel van vrijheid. Dit is niet te verwarren met ‘vrije tijd’, de ondernemers blijven bij een pre exit vaak gewoon nog actief in de onderneming. Maar, ze zijn niet langer alleen ‘de baas’.

Het gevoel dat ze er niet langer alleen voor staan geeft een verlichting van de druk, die wordt ervaren als vrijheid. Vrijheid om weer echt te ondernemen of om nét even wat extra tijd door te brengen met het gezin.

Een pre exit geeft rust

Het bovenstaande gevoel van vrijheid geeft ondernemers ook direct een gevoel van rust. Als ondernemers heeft u jarenlang alle ziel, zaligheid en ieder vrij uur in de onderneming gestoken. En of het nu goed of minder ging met de onderneming u ervaart altijd een gevoel van onzekerheid.

Gaat het volgend jaar wel net zo goed als dit jaar? Gaan we de groeiambities waarmaken? Of hoe gaat mijn pensioen eruit zien? Dit zijn allemaal vragen die spelen bij veel ondernemers, het ondernemerschap brengt vaak een – al dan niet sluimerend – gevoel van onzekerheid met zich mee. Door de pre exit wordt een deel van deze onzekerheid weggenomen.

Uw toekomst en die van de onderneming wordt voor een deel geborgd en dat geeft rust.

Wilt u meer weten over een pre exit?

De ondernemers achter MKB Bedrijfsovername hebben al een flink aantal pre exits begeleid of uitgevoerd. Zowel als adviseur, als in de rol van koper. Wij weten dus als geen ander hoe het proces werkt en wat de financiële en psychologische voordelen zijn van een pre exit.

Wilt u eens met ons sparren over onze ervaringen en hoe een pre exit er voor uw organisatie uit kan zien? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel naar: 020 – 520 65 56.