Bedrijfsopvolging
Management Buy-in

Een Management Buy-in begint met een duidelijk zoekprofiel

Een Management Buy-In (MBI) is een veelvoorkomende manier om een bedrijf over te nemen. In ongeveer 40% van de jaarlijkse bedrijfsovernames gaat het om een MBI. Als u de beslissing heeft genomen om voor het ondernemerschap te gaan en een bedrijf wilt aankopen door middel van een MBI, is een logische eerste stap het opstellen van een zoekprofiel. Hieronder laten we zien uit welke zoekcriteria een zoekprofiel is opgebouwd.

Waar heeft u een MBI Zoekprofiel voor nodig?

We kunnen hier een lang betoog houden over de waarde van het zoekprofiel, maar in essentie is het antwoord op deze vraag kort & krachtig. U heeft een goed zoekprofiel nodig omdat niet iedere onderneming geschikt is voor u om over te nemen. Het zoekprofiel helpt u dus bij het gericht zoeken naar een onderneming die past bij als ondernemer. Zonder solide zoekprofiel kan het vinden van een geschikte onderneming een langdurig proces worden en dat is niet nodig.

Wat staat er in een zoekprofiel?

In een zoekprofiel worden alle criteria opgenomen waar de door u te acquireren onderneming aan moet voldoen. Iedere ondernemer is anders en heeft andere wensen en eisen. Dat maakt dat ieder zoekprofiel uniek is. Wel zien we dat de volgende onderdelen in vrijwel ieder zoekprofiel opgenomen worden:

• Branche
  • Locatie
  • Omvang van de organisatie
  • Eigen inbreng
  • Risico

U kunt aan het zoekprofiel nog zoveel criteria toevoegen als u zelf wenst. Maar, houd er rekening mee dat het perfecte bedrijf eigenlijk niet bestaat. Het is daarom aan te raden om er een logische volgorde in aan te brengen. Wat is voor u het belangrijkste criteria? En aan welk criteria bent u bereid om concessies te doen?

Vraag hulp bij het maken van een zoekprofiel

Een goed zoekprofiel maakt uw zoektocht efficiënter en effectiever. Als u naar bovenstaande voorbeeldcriteria kijkt zult u al zien dat sommige criteria met elkaar verbonden zijn. Zo kunt u met een eigen inbreng van € 100.000,- geen bedrijf overnemen met 1.200 medewerkers. Een overnameadviseur kan u helpen om deze verbanden inzichtelijk te maken en zo een haalbaar zoekprofiel te realiseren. Daarbij heeft u direct een grote kans dat zij al bedrijven hebben in hun netwerk die voldoen aan uw zoekprofiel.

Begin met uw zoekprofiel

Via deze link kunt u uw zoekprofiel opstellen en naar ons doorsturen. Op basis van de informatie die u invoert kunnen wij u helpen om het profiel compleet te maken. En, wij zullen direct in ons netwerk kijken of we al geschikte bedrijven voor u weten. Wilt u eerst even verder praten over een mogelijke MBI, neem dan contact met ons op via: 020 – 520 65 56.