Management Buy In
Advies Bedrijfsopvolging Overdracht

De grootste valkuilen bij een management buy in

U heeft de beslissing genomen om een bedrijf te kopen en als ondernemer aan de slag te gaan. Waarschijnlijk heeft u zelfs al een bedrijf op het oog dat u graag zou willen kopen. Als koper zijn er verschillende valkuilen waar u voor moet waken. Wij hebben hier de grootste valkuilen verzameld waar – met name Management Buy In kandidaten – op moeten letten.

Het bedrijf is te afhankelijk van de verkoper

Deze staat met stip op nummer één. Vanuit een abstracte invalshoek bestaan ondernemingen niet. Een onderneming is niets anders dan de interactie tussen processen en mensen die samen een onderneming vormen. Bij het overnemen van een onderneming is het dus essentieel dat deze samenhang van mensen en processen niet afhankelijk is van één persoon.

In de praktijk zien we vaak gebeuren dat een onderneming afhankelijk is van de ondernemer. Dit uit zich bijvoorbeeld door klanten die klant blijven door de relatie met de ondernemer of medewerkers die bij de onderneming werken omdat ze graag voor de ondernemer werken. Bij een overname gaat die ondernemer – op termijn – het bedrijf verlaten. U kunt zich voorstellen dat de klanten en medewerkers zoals hierboven beschreven hem of haar in de kielzog zullen volgen, waarna u als koper met lege handen blijft staan. Het is dus essentieel om te zorgen dat de onderneming onafhankelijk is van de ondernemer, vóórdat u de onderneming daadwerkelijk overneemt.

U betaalt voor incourante voorraad

Voorraad is bij elke bedrijfsovername een risico. Het is voor u als koper essentieel om de voorraad goed door te nemen en te bepalen of het courante of incourante voorraad betreft. Een incourante voorraad zijn bijvoorbeeld verouderde producten, waar vaak geen vraag meer naar is. Bij het overnemen van deze voorraad wordt het vervolgens uw probleem om de incourante producten te verkopen; een hoop gedoe voor weinig marge dus. Om nog maar te zwijgen over het onnodig innemen van opslagruimte door deze voorraad.

U bent verliefd

Als het ondernemersbloed u door aderen stroomt dan bent u opportunistisch van aard. U zult dus al snel de kansen zien binnen iedere onderneming. Bij beginnende kopers zien we dan ook vaak dat dit opportunisme de boventoon gaat voeren. Zij worden ‘verliefd’ op een onderneming en daarmee blind voor het zakelijke aspect van de transactie. Het gevolg? U betaald veel te veel voor het bedrijf, gewoon omdat u het wilt hebben.

De valkuilen zijn te ontwijken

Het vervelende van bovenstaande valkuilen is dat u er instapt voordat u er erg in heeft. Ze zijn echter goed te ontwijken, bijvoorbeeld door een stevige voorbereiding of door u bij te laten staan door een ervaren overnameadviseur. Deze adviseur helpt u om de juiste zakelijke focus te houden, de voorraad op de juiste waarde te schatten en om met beide benen op de grond te blijven staan. Wilt u weten hoe onze adviseurs u hierbij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op via: 020 – 520 65 56.