wat is een pre exit
Bedrijfsopvolging Management Buy-in Overdracht

Wat is een Pre Exit?

In de afgelopen jaren zien we dat er meer en meer bedrijfsovernames worden gedaan aan de hand van een pre exit strategie. Wat dat precies is en wat u er als ondernemer aan heeft om te verkopen middels een pre exit leest u in dit artikel.

Is de Pre Exit Strategie een modewoord?

Een beetje wel. De sterke opkomst van deze strategie komt namelijk niet voort uit een nieuwe manier van een bedrijf overnemen. We kennen al jaren de partiële overname of geleidelijke overname. En bij veel Management Buy-In constructies gaat de overname ook geleidelijk. Dus de constructie is niet nieuw, maar het wordt in de afgelopen jaren wel steeds vaker toepast.

Wat is een pre exit precies?

Een Pre Exit is een gedeeltelijke overname van de onderneming. U verkoopt dus niet alle aandelen, maar slechts een deel ervan, het resterende deel blijft van u. Vaak maakt u wel al afspraken over hoe en wanneer het resterende deel wordt overgenomen, maar dat is geen vereiste voor deze constructie. De koper kan een andere ondernemer zijn of een investeringsmaatschappij in beide gevallen spreken we van een Pre Exit.

In deze constructie blijft u na het overdragen van een deel van de aandelen gewoon actief binnen de organisatie. De rol en zeggenschap wordt afgesproken met de koper.

Waarom zou u als ondernemer een pre exit doen?

Er zijn verschillende redenen om een deze strategie te hanteren. We zien in de praktijk vaak dat ondernemers dit vooral doen om één van deze 2 redenen:

Hoe werkt het precies?

Dat verschilt per situatie, maar tussen de verschillende situaties zijn er wel overeenkomsten te vinden. De pre exit is eigenlijk een gedeeltelijke verkoop van de onderneming. Vrijwel alle onderdelen van het stappenplan voor bedrijfsovername komen dus aan de orde.

Wilt weten hoe een pre exit voor uw organisatie eruit kan zien? Of bent u benieuwd of deze strategie überhaupt geschikt is voor uw onderneming? Neem dan contact met ons op en we laten het u graag zien.