Management Buy-in

4 succesfactoren voor een MBI’er

Een groot deel van het succes van een onderneming valt of staat met de ondernemer. Bij een startup wordt dat veelal niet echt zichtbaar voor de buitenwereld. Een startup onder leiding van een ongeschikte ondernemer heeft dan gewoon geen kans van slagen en verdwijnt voor het goed en wel begonnen is van de radar. Bij een Management Buy-in is dat echter heel erg zichtbaar. Er wordt namelijk een lopend bedrijf overgenomen. Hierdoor is het direct zichtbaar als de nieuwe ondernemer missende kerncompetenties heeft. Daarom hebben wij hieronder de 4 succesfactoren (op basis van onze kennis en ervaring) samengesteld.

#1 Realistisch beeld van het ondernemerschap

Over het algemeen hebben mensen een romantisch beeld van ‘ondernemer zijn’. Veel vrijheid, eigen baas, geen regels en zelf bepalen wanneer je vrij bent zijn daarbij veelgehoorde argumenten. De praktijk is echter weerbarstiger. Als ondernemer heb je soms geen tijd om vrij te nemen en wórdt je geleefd door de onderneming. Als u een MBI overweegt is het essentieel dat u een reële kijk heeft op het ondernemerschap.

#2 Commerciële wils- en daadkracht

Binnen een MKB ondernemer bent u straks als statutair directeur de drijvende kracht van de onderneming. Om de onderneming te laten groeien zult u dus de nodige wilskracht moeten hebben om deze groei daadwerkelijk te realiseren. Hierbij is het belangrijk dat u ook beschikt over goed ontwikkelde commerciële capaciteiten.

#3 Ruime en brede managementervaring

Nadat u een MBI transactie heeft gedaan, bent u in de volle breedte verantwoordelijk voor het bedrijf. Het is dus essentieel dat u het bedrijf kunt leiden aan de hand van eerder opgedane ervaring. Bij voorkeur heeft u ruime managementervaring in functies waarbij u al eindverantwoordelijk was. Bijvoorbeeld voor een bedrijf of business unit.

#4 Durf te beslissen

In loondienst is er vaak wel iemand in de buurt die een beslissing kan nemen als u dat niet kunt of durft. Als u straks een onderneming heeft overgenomen is dat niet zo. U moet de beslissingen nemen. Dat moet u durven, maar vooral ook kunnen. Een beslissing nemen is over het algemeen niet zo moeilijk, maar een weloverwogen beslissing nemen is een kunst. Voor het slagen van uw onderneming is juist die competentie essentieel.

Bent u een geschikte MBI kandidaat?

Met wat zelfinzicht en de kunst van zelfreflectie kunt u met deze factoren zelf al enigszins bepalen of u een geschikte kandidaat bent. Maar wij kunnen ons goed voorstellen dat u hier nog even van gedachten over wilt wisselen met iemand die al honderden MBI kandidaten heeft gezien. Tijdens een vrijblijvende kennismaking kunnen we u helpen om te bepalen of u een geschikte kandidaat bent. Neem daarvoor contact met ons op via: 020 – 520 65 56 of maak een afspraak via het contactformulier.