Bedrijf Verkopen
Advies Bedrijfsopvolging Overdracht

Uw bedrijf verkopen; hoe pakt u dat aan?

Het verkopen van uw bedrijf is een belangrijke gebeurtenis; zowel voor u als voor de onderneming. Besluiten om het bedrijf te gaan verkopen is de eerste. Maar dan? Waar moet u na het nemen van deze beslissing mee beginnen? Met onderstaand artikel helpen we u graag op weg.

Oriëntatie

Begin bij het begin. Het klinkt als een open deur en dat is het misschien ook wel. Toch zien we in de praktijk dat veel ondernemers niet de tijd en aandacht geven aan deze essentiële stap. Realiseer dat het verkopen van uw bedrijf geen losstaand doel is. Het is middel om een groter – waarschijnlijk persoonlijk – doel te bereiken. Bepaal voor uzelf eerst wat dát doel is. Wilt u minder gaan werken? Of vast een deel van uw vermogen vaststellen? Of is het gewoon tijd voor iets nieuws? Er is geen fout antwoord, zolang u maar duidelijk weet waarom u uw bedrijf gaat verkopen.

Het ‘waarom’ bepaalt namelijk voor een groot deel de verkoopstrategie. Bijvoorbeeld of u langzaam gaat afbouwen of direct uit de onderneming stapt. Hoeveel de verkoop moet gaan opleveren. Maar ook: Wie is de meest geschikte koper om uw doelstelling mee te bereiken?

Verzamel de juiste mensen om u heen

Als ondernemer weet u als geen ander dat een goed team onmisbaar is. En dat is voor de verkoop van uw bedrijf niet anders. Vooropgesteld, u kunt de verkoop van uw bedrijf ook voor een groot deel zelfstandig uitvoeren. Maar, dat betekent dat u zich minimaal 3-6 maanden vrij moet maken van uw onderneming om dit proces uit voeren. Kunt u zich dit niet veroorloven? Of wilt u zeker zijn dat het verkoopproces zo soepel mogelijk verloopt? Zorg dan dat u een sterk team verzameld. Een overnameteam bestaat in de regel uit 3 type adviseurs:

• De overnameadviseur (vaak ondersteund door uw accountant) om de verkoop te onderhandelen en te begeleiden.
  • De jurist om de verkoop juridisch vast te leggen en wettig te maken.
  • De belastingadviseur om de verkoop financieel zo interessant mogelijk te maken.

In de dagelijkse praktijk hoeft u zelf enkel de overnameadviseur in te schakelen. Hij of zij zal dan vanuit ervaring de overige adviseurs betrekking wanneer nodig.

Tip: De overnameadviseur heeft een belangrijke rol in het verkoopproces. Zorg daarom dat u de adviseur selecteert die het beste past bij u en uw bedrijf. Lees hier 7 tips om de meest geschikte overnameadviseur voor u te vinden.

Weet wat uw onderneming waard is

U heeft in uw hoofd vast wel een idee van wat uw onderneming waard is. Klopt deze waarde ook? Er is helaas geen eenduidige manier van het bepalen van de ondernemingswaarde. De grootste afhankelijkheid ligt namelijk bij een factor die u niet zelf kunt beïnvloeden: de markt. Wanneer u de verkoop van uw bedrijf laat begeleiden door een overnameadviseur zal deze u helpen bij het maken van een gedegen bedrijfswaardering. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om zelf al vast wat research te doen. Aan de hand van de ondernemingswaarde kunt u bepalen of uw doelstellingen haalbaar zijn. En, zo niet wat u nog moet doen om uw doelstellingen wel te behalen.

Tip: Speciaal voor ondernemers zoals u hebben wij een tool ontwikkeld waarmee u binnen enkele minuten een schatting van uw ondernemingswaarde ontvangt. Daarbij krijgt u van ons ook de uitleg om deze ondernemingswaarde om te zetten naar aandeelhouderswaarde. U weet dan dus niet alleen hoeveel uw bedrijf waard is bij een eventuele verkoop, maar ook hoeveel financiële middelen u daadwerkelijk ontvangt.

Zorg dat de onderneming klaar is voor de verkoop

Voordat u uw bedrijf daadwerkelijk te koop gaat aanbieden moet u zich afvragen of het bedrijf überhaupt verkoopklaar is. Heel platgeslagen is dit zorgen dat het bedrijf na uw vertrek nog probleemloos kan blijven functioneren. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de managementstructuur, zelfstandigheid, continuïteit van omzet en voldoende financiële middelen. Ook hiervoor geldt dat een overnameadviseur u prima kan helpen bij het bepalen of uw bedrijf verkoopklaar is. En – indien noodzakelijk – u kan helpen bij het realiseren van een verkoopklare onderneming.

U bent er klaar voor

Heeft u deze 3 stappen doorlopen? Dan bent u klaar om uw bedrijf te gaan verkopen. Om dit te realiseren doorloopt u een proces dat bestaat uit 5 verschillende fasen. Bekijk voor deze fasen hier ons handige stappenplan. Uiteraard leggen we het hele proces ook graag in persoon aan u uit. Neem daarvoor contact met ons op via 020 – 520 65 56 of plan een vrijblijvende gesprek in via het contactformulier.