Informatiememorandum
Advies

Waarom is een goed informatiememorandum zo belangrijk?

Een informatiememorandum is het document waarin een objectieve beschrijving wordt gegeven van de te koop aangeboden onderneming. Dit is veel meer dan een korte bedrijfspresentatie, op basis van het informatiememorandum gaan potentieel kopers bepalen of ze interesse hebben in de onderneming. Het informatiememorandum moet dus niet alleen aantrekkelijk en compleet zijn, maar ook een realistisch beeld schetsen en tegelijkertijd anoniem zodat de kopers niet kunnen afleiden om welke onderneming het gaat. Dat maakt het opstellen van een goed informatiememorandum tot een kunst die alleen de goede overnameadviseurs beheersen.

Het informatiememorandum wordt voorafgegaan door een geheimhoudingsverklaring

Het delen van het informatiememorandum gebeurt enkel met potentiele kopers die vooraf een geheimhoudingsverklaring hebben afgegeven. Hierdoor krijgt u als verkoper de zekerheid dat de informatie in het memorandum niet zomaar op straat komt te liggen. En deze veiligheid is een voorwaarde voor een goed informatiememorandum. Dit zorgt er namelijk voor dat u als verkoper alle informatie kunt verschaffen die nodig is om een weloverwogen beslissing te maken.

Ieder huisje heeft zijn kruisje

Dit spreekwoord geldt ook zeker voor ondernemingen. Als ondernemer bent u waarschijnlijk trots op het bedrijf dat u opgebouwd heeft, maar binnen de onderneming zijn waarschijnlijk ook een aantal minder sterke punten. Het is belangrijk om in het informatiememorandum niet alleen de positieve punten te benoemen, maar ook de aandachtspunten. Dit bent u vanuit juridisch oogpunt ook verplicht maar ook vanuit de geloofwaardigheid is dit belangrijk.

Potentiële kopers weten dat er geen bedrijven bestaan die enkel positieve aspecten hebben. Als u in het informatiememorandum enkel focust op de positieve punten zullen er potentiële kopers afhaken omdat ze dan vooraf al weten dat het beeld niet compleet en realistisch is.

De kunst bij het maken van een goed informatiememorandum ligt daarom bij het schetsen van een reëel beeld, wat tegelijkertijd aantrekkelijk is. Dus op de juiste manier de positieve en negatieve punten onder de aandacht brengen, op een manier waarop de interesse van de potentiële kopers toch blijft bestaan.

Het informatiememorandum is een middel, geen doel

Iedere goede overnameadviseur zal beamen dat het informatiememorandum slechts een middel is om een hoger doel te bereiken; namelijk het interesseren van eventuele kopers zodat zij zonder verdere vragen de volgende fase in kunnen gaan. U zult dus begrijpen dat een informatiememorandum veel meer is dan een invuloefening en flinke invloed heeft op het vervolg van het overnameproces. Laat u hierbij dus altijd bij staan door een goede adviseur die de kunst van het opstellen van een informatiememorandum tot in de puntjes beheerst. Wilt u meer informatie over het informatiememorandum? Of even sparren met een ervaren professional? Neem dan contact met ons op via: 020 – 520 65 56.