Advies Bedrijfsopvolging Overdracht Waardebepaling

Wat is het verkoopklaar maken van een onderneming?

Verkoopklaar maken van een onderneming houdt in dat u als ondernemer cruciale onderdelen van de onderneming dusdanig voorbereid dat een koper bereid is om het over te nemen. Dat is een lange zin om uit te leggen dat u de onderneming klaarmaakt om overgedragen te worden. Op zich klinkt dat logisch maar dit wordt nog door veel ondernemers onderschat.

Waar moet u rekening mee houden bij het verkoopklaar maken van de onderneming?

Er is geen hele harde definitie voor het verkoopklaar maken van de onderneming. We hebben hieronder vier onderdelen benoemd onmisbaar zijn bij het verkoopklaar maken van de onderneming.

1. Administratie op orde

Het lijkt een open deur, maar zó belangrijk. Bij een toekomstige bedrijfsovername wil een koper weten hoe het bedrijf er voor staat. Dat bepaald hij/zij op basis van de administratie. De administratie gaat verder dan een winst- verliesrekening, maar gaat bijvoorbeeld ook over afspraken met leveranciers en klanten. Staan deze allemaal op papier of zijn het mondelinge afspraken? Daarbij is het zaak om voorbereidend op een verkoop de jaarrekening te normaliseren. Hierbij worden alle kosten en opbrengsten uit de jaarrekening gehaald die geen onderdeel uitmaken van de normale bedrijfsvoering.

2. Onafhankelijk van de ondernemer

Een potentiële koper wil een onderneming overnemen die toekomstbestendig is. Één van de belangrijkste factoren is de onafhankelijkheid van de onderneming. Als u straks niet meer aan het roer van de onderneming staat; blijft de onderneming dan net zo doordraaien als daarvoor? Of zijn er bijvoorbeeld klanten of leveranciers die enkel vanwege uw betrokkenheid zaken doen met de onderneming? Dezelfde vraag geldt voor uw werknemers. Het is voor een eventuele verkoop van de onderneming essentieel dat de onderneming volledig zelfstandig kan functioneren.

3. Waardebepaling

De waardebepaling van een onderneming is een veel beschreven onderwerp. Het bepalen van de waarde van de onderneming kan op verschillende manieren. Belangrijk is om hier een gedegen waardebepaling uit te voeren en geen indicaties of schattingen te hanteren. De waardebepaling heeft namelijk direct invloed op de doelgroep, verkoopkansen en snelheid van het overnameproces. Daarom adviseren wij altijd om de hulp van een expert in te schakelen hierbij.

4. Informatiememorandum

Het informatiememorandum is een soort brochure waarin alle relevante informatie voor potentiele kopers in staat. Met behulp van het informatiememorandum krijgen de eventuele kopers dus een complete indruk van de onderneming en kunnen zijn bepalen of ze interesse hebben en wat voor vergoeding ze daar eventueel tegenover zouden willen stellen. Meer weten over het informatiememorandum? Lees dan hier verder.

Meer weten over het verkoopklaar maken van een onderneming?

Wij leggen het u graag allemaal uit. Tijdens een vrijblijvende kennismaking laten we u niet alleen zien wat er allemaal komt kijken bij het verkoopklaar maken, maar ook hoe dit past in het hele overnameproces. Neem voor een vrijblijvende kennismaking contact op via het contactformulier of 020 – 520 65 56.