wat is een pre exit
Nieuws Waardebepaling

Wat is mijn onderneming waard? Geen idee!

De titel klinkt u misschien wat vreemd in de oren, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 50% procent van de ondernemers niet weet welke factoren de waarde van een onderneming bepalen. En als de ondernemer dit niet weet, heeft hij/zij dus ook geen enkel benul wat de waarde van de onderneming is.

In een eerder artikel hebben al eens uitgebreid beschreven welke factoren invloed hebben op de ondernemingswaarde. Dat de factoren beschikbaar zijn is een feit, maar toch weet minder van de helft van de ondernemers dat deze factoren invloed hebben op de ondernemingswaarde. Echter, vraag een willekeurige onderneming naar de waarde van zijn onderneming en in ruim 90% van de gevallen krijgt u hier een antwoord op. Waar komt dat verschil vandaan?

De wens is de vader van de gedachte

Het klinkt misschien hard, maar in veel gevallen krijgt u niet een ondernemingswaarde die gestaafd is op een waardebepaling. U krijgt een antwoord wat in lijn is met wat de ondernemer hoopt dat de onderneming waard is. Deze hoop heeft vaak wel een korte onderbouwing die veelal gebaseerd is op omzetcijfers. Maar zoals u in eerdere artikelen heeft gelezen heeft de omzet zelf weinig invloed op de waarde van de onderneming.

Emotie verdrukt de ratio

Emotie en ratio kunnen niet tegelijkertijd bestaan in een beslissingsproces. Mensen nemen beslissingen op basis van hun gevoel of op basis van hun hoofd. Wanneer een bedrijfswaardering gestaafd is op de wens – of hoop – van een ondernemer zit hij of zij dus volledig in het emotionele spectrum. Een lagere waardering wordt dan ervaren als tegenslag of in sommige gevallen als belediging. Terwijl dat dus niet nodig is; een indicatieve waardebepaling kan vaak al binnen een paar minuten het juiste inzicht geven. Voor een uitgebreide waardebepaling kan een ervaren overnameadviseur het gewenste inzicht geven. Als ondernemer bent u dan verzekerd van een waardebepaling waarin niet alleen de harde factoren zijn meegewogen, maar ook direct rekening is gehouden met de zachte factoren als de marktvraag.

Direct inzicht in de waarde van de onderneming

Speciaal voor ondernemers die snel inzicht willen in de ondernemingswaarde hebben wij een tool voor waardebepaling ontwikkeld. Deze tool geeft binnen enkele minuten een indicatie van de ondernemingswaarde aan de hand van een aantal bedrijfsgegevens. U kunt hier de waardebepaling voor uw onderneming uitvoeren.

Wilt u liever even sparren met een overnameadviseur? Neem dan contact met ons op via: 020 – 520 65 56.