Advies Bedrijfsopvolging Overdracht Waardebepaling

Bestaat er iets als het beste moment om uw bedrijf te verkopen?

Het ‘beste moment’ is afhankelijk van een aantal factoren, waarvan er een aantal afhankelijk zijn van u als ondernemer. Als u er klaar voor bent, de onderneming er klaar voor is en er voldoende marktvraag is; dan is er zeker sprake van ‘het beste moment’. Wij kunnen natuurlijk niet van een afstand inschatten of u er als ondernemer klaar voor bent, maar wij kennen de markt als geen ander. En de markt is er klaar voor. In het huidige economische klimaat zit u als verkoper aan de juiste kant van de onderhandelingstafel.

Bij de waardebepaling van een onderneming wordt veelal gekeken naar de interne factoren die invloed hebben op de waarde. Waar een waardebepaling geen rekening houdt is de marktvraag. En juist die marktvraag is enorm, volgens een bericht van de Financial Times.

Volgens het bericht hebben de Private Equity partijen een recordbedrag aan geld in kas om bedrijfsovernames te doen.  Dit blijkt ook uit het aantal overnames dat gedaan is sinds het begin van dit jaar. Het bedrag dat in de eerste zes maanden van 2019 gemoeid is met bedrijfsovernames is niet meer zo hoog geweest sinds de eerste zes maanden van 2006.

Het feit dat er voldoende geld in kas is voor overnames levert vaak een concurrentiestrijd op tussen kopers, waar u als verkoper natuurlijk van profiteert. Een bijkomend voordeel is dat overnamefinanciering eenvoudiger geregeld kan worden en tegen een lage. Al met al allemaal factoren die ervoor zorgen dat de overname snel, succesvol afgerond kan worden.

Dus, bestaat het beste moment?

Het beste moment blijft lastig te definiëren. Maar, we kunnen wel stellen dat het momenteel een heel goed moment is om een bedrijf te verkopen. Er komt vast een moment dat de markt nog gunstiger is, maar er komt ook zeker een moment dat de markt ongunstig is. Dus, wilt u op een niet al te lange termijn uw onderneming verkopen? Dit zou dan wel eens het juiste moment kunnen zijn om daar mee te starten. Wilt u een advies op maat over de verkoop van uw onderneming? Maak dan een vrijblijvende afspraak met ons via het contactformulier of bel ons op: 020 – 520 65 56.