Advies Fiscaal Juridisch Overdracht

BV Verkopen; hoe werkt dat?

Veel ondernemers hebben hun onderneming in een BV ondergebracht. Bij een eventuele verkoop dragen ze dus de aandelen die ze hebben in die BV. Dit is de meest voorkomende constructie, maar er kan – bij hoge uitzondering – ook gekozen worden voor een andere constructie bij het verkopen van een BV.

De Aandelentransactie

De meest gebruikte methode bij het verkopen van een BV. De ondernemer heeft aandelen in de BV waarin de onderneming is ondergebracht. Wanneer ze de BV verkopen, verkopen ze dus eigenlijk de aandelen die ze daarin hebben. Overnameadviseurs noemen dit een aandelentransactie. En, dat is precies wat het is, de aandelen wisselen van eigenaar. Zolang u als ondernemer de enige aandeelhouder bent en er geen juridische claims boven de verkopende BV hangen is dit de meest ideale vorm van verkopen van een BV.

Activa-Passiva transactie

In sommige gevallen is bovenstaande dealstructuur niet haalbaar. De meest voorkomende reden hiervoor is dat de verkopende vennootschap een juridische claim boven het hoofd hangt. Bij een eventuele aandelentransactie ‘verhuist’ deze claim mee naar de nieuwe eigenaar en dat is onwenselijk.

In dat geval wordt vaak gekozen voor een activa-passiva transactie. Hierbij woorden niet de aandelen verkocht maar de active – en soms enkele passiva. De koper heeft hierbij de keuze wat hij precies wil overnemen en wat er achterblijft in de verkopende BV.

Een activa-passiva transactie hoeft in principe niet plaats te vinden bij een notaris. Hiervoor volstaat een koopovereenkomst. Echter, deze koopovereenkomst is wel wat complexer dan bij een aandelentransactie. Bij een activa-passiva transactie moeten alle activa en passiva die overgedragen worden, uitgebreid en compleet beschreven worden in de overeenkomst.

Meer weten over het verkopen van een BV?

Wij helpen u graag op weg. Neem even contact met ons op via het contactformulier of door te bellen naar: 020 – 520 65 56.