Advies Overdracht

Wat is een Management Buy Out?

Een Management Buy Out is een vorm van bedrijfsovername waarbij een onderneming wordt overgenomen door één of meerdere medewerkers van het bedrijf. In de praktijk is dit vaak de rechterhand of tweede man van de huidige eigenaar. In dit artikel leggen we uit wat eigenschappen van een MBO zijn en belichten we de meest voorkomende valkuil.

Hoe werkt een Management But Out (MBO)?

Vanuit het perspectief van de overname verschilt een Management Buy Out niet van een Management Buy In. Het enige verschil is dat bij een MBO de koper al actief is in de onderneming en bij een MBI gaat het om een externe koper. Dit verschil lijkt klein, maar in de praktijk heeft dit flinke impact op het proces.

Waar een MBI een strikt zakelijke transactie is, krijg je bij een MBO opeens te maken met emotionele aspecten van een bedrijfsoverdracht. Een praktisch voorbeeld hiervan is het voeren van de onderhandeling. Je hebt als ondernemer immers ook een werkgever-werknemer relatie die je niet wilt verstoren. Dat voegt een extra dimensie toe aan het proces, met als risico dat de onderhandelingen opeens niet meer puur objectief zijn.

Waar moet je op letten bij een MBO?

De valkuilen bij een Management Buy Out komen voor een deel overeen met die van een Management Buy In. Deze valkuilen kun je hier nalezen. In het geval van een MBO zijn er nog twee extra aandachtspunten waar je rekening mee moet houden;

#1 Regel een Management Buy Out niet zelf

Omdat de koper en verkoper elkaar vaak al goed kennen is het verleidelijk om de bedrijfsovername te regelen zonder tussenkomst van een overnameadviseur. Laat je niet verleiden om in deze valkuil te stappen. Juíst omdat jullie elkaar goed kennen heb je iemand nodig die de transactie puur zakelijk bekijkt. De adviseur kan op het scherpst van de snede onderhandelen zonder emotionele inmenging. Je hebt als koper en verkoper nu eenmaal verschillende wensen en voorwaarden die je op wilt nemen in de overname. Door het inzetten van een overnameadviseur zorg je dat dit optimaal onderhandelt wordt, zonder dat de relatie tussen koper en verkoper een deuk oploopt.

#2 Begin met de juiste intentie

Je zit tijdens een overnameproces nooit te wachten op een mislukte overname, maar in het geval van een MBO al helemaal niet. Het gevolg van een mislukte MBO is dat de verkoper teleurgesteld is en de koper gedemotiveerd is. En dat terwijl ze hierna toch nog moeten samenwerken. Een mislukte overname is helaas nooit helemaal uit te sluiten, maar als koper en verkoper beide écht de intentie hebben om een deal te maken, beperk je dit wel tot een minimum. Dus; begin alleen aan het proces van een MBO als beide partijen 100% van plan zijn om de overname te laten slagen.

Hulp nodig bij een Management Buy Out?

Een onafhankelijke overnameadviseur is essentieel voor een succesvolle MBO. Wil je weten hoe de begeleiding van een overname er in de praktijk uit ziet? Neem dan contact met ons op en we  laten het graag zien!