Advies

Hoe herken je een goede adviseur

Niet iedere overnameadviseur is per definitie een goede adviseur. En als het aankomt op het verkopen van de onderneming wil je juíst bijgestaan worden door een goede overnameadviseur. Je wilt namelijk dat de bedrijfsovername soepel verloopt, je de beste waarde voor de onderneming krijgt en dat jij je geen enkele zorgen hoeft te maken over de overdracht en alle zaken die daarbij komen kijken. Om je hiermee op weg te helpen hebben we hier de zeven eigenschappen van een goede overnameadviseur verzameld.

#1 Ze beloven je geen gouden bergen

Iets wat we veel terug zien in de markt zijn overnameadviseurs die de spreekwoordelijke gouden bergen beloven. Buitensporig hoge bedrijfswaardering zijn hiervoor het meest duidelijke signaal. Een overnameadviseur heeft zeker invloed op de waarde die jij krijgt voor de onderneming. Maar uiteindelijk bepaalt de markt de échte waarde. Een goede adviseur is dus realistisch en zorgt dat het maximale resultaat behaald wordt, binnen de kaders die de markt stelt.

#2 Ze voelen je stevig aan de tand

Om de overname succesvol te begeleiden moet de adviseur een volledig beeld van de onderneming hebben. Dit betekent dat ze niet alleen zicht moeten hebben op de positieve aspecten van de onderneming, maar ook zeker op de uitdagingen. Je herkent een goede adviseur aan de vragen die gesteld worden, hoe steviger je aan de tand gevoeld wordt, des te completer wordt het beeld van de adviseur.

#3 Ze hebben uitgebreide dealervaring

Het begeleiden van bedrijfsovernames is een vak apart. Juist daarom is het zo belangrijk dat jouw adviseur ervaring heeft met het begeleiden van deals. Deze ervaring zorgt ervoor dat hij/zij exact weet hoe het proces verloopt, wat veelvoorkomende valkuilen zijn en hier samen met jou op kan anticiperen.

#4 Ze hebben een groot netwerk wat past op de sector waarin jouw onderneming actief is

Het zoeken naar potentiele kopers kan een tijdrovende aangelegenheid zijn. Het is daarom niet vreemd om een adviseur te zoeken die een groot netwerk heeft wat past bij de sector waarin jouw onderneming actief is. Zo weet je dat de zoektocht wellicht sneller zal gaan en dat jouw adviseur precies de ins & outs van de sector kent.

#5 Ze weten wat strikte geheimhouding is

Geheimhouding is ontzettend belangrijk tijdens een bedrijfsovername. Je wilt namelijk niet dat jouw concurrenten of erger nog; de medewerkers te vroeg in het proces horen over de overname. De geheimhouding zorgt ervoor dat je volledige controle hebt over het proces en de communicatielijnen.

#6 Ze kennen het verschil tussen de waarde van het bedrijf en de prijs die er in de markt betaald wordt

Net als bij iedere andere verkoop is de marktwaarde leidend bij een verkoop. Het gaat er dus niet om hoeveel een onderneming in potentie waard is, maar hoeveel de markt ervoor wilt betalen. Het is ontzettend belangrijk om dit onderscheid vanaf dag één te maken om de verwachtingen helder te houden. Een goede adviseur kent dit verschil en kan het ook direct inzichtelijk voor je maken.

#7 Ze maken duidelijke afspraken

Het klinkt zo eenvoudig; duidelijke afspraken. In de praktijk is dit helaas nog al eens anders. Een goede adviseur maakt vooraf duidelijk afspraken met je over zijn of haar vergoeding. Let er hierbij op dat de kostenstructuur altijd helder en duidelijk gekaderd is, bijvoorbeeld een project-fee voor de begeleiding en een percentagevergoeding bij afronding van de deal.